1. Imobilele “muzeu”. De departe, privind din avion Bucurestiul, cele mai frumoase “muzee” imobiliare au devenit cateva restaurante. In functie de locatie, langa lacuri, pe bulevarde, in cartiere sau la periferie, sute de mii de euro aruncati pe mobilier si utilaje ultima generatie s-au risipit din lipsa de clienti.
2. Imobilele “puscarie”. Daca vedeti ceva gratii la ferestrele unor spatii comerciale sau o vitrina obturata complet, e clar ca in spate e intuneric. Nu si pentru sobolani sau pisici. Astfel de spatii sunt din ce in ce mai frecvente. Cauzele sunt putine, dar relevante. Proprietarii sunt atat de “bogati” ca au uitat de aceste proprietati. Bancile sunt dornice sa evalueze spatiile respective ca sa le adauge in portofoliul creditelor neperformante.
3. Imobilele “monument”. Aici vorbim deja de istoria post-decembrista a imobiliarelor. Exista romani care au facut bani frumosi pe vremuri. Cand imobiliarele au devenit sport national, s-au gandit ca se pricep la constructii. Avand un teren in proprietate, au inceput sa ridice un monument. Cu fundatie, din beton si fiare. Pe alocuri, au adaugat si putina sticla, ca sa dea bine la public. Nu au avut nevoie de arhitecti sau consultanti imobiliari buni. Ce naiba, doar romanii se pricep la toate. Acum, acesti “raposati” antreprenori sunt administratorii propriei neputinte si ignorante.
4. Imobilele “tampon”. Luati expresia cum vreti. Important este mesajul imobiliar. Si acesta e simplu. Un imobil tampon este un apartament inchiriat din cand in cand. De cine apuca sau – mai bine zis – de cine are nevoie pe o perioada scurta de timp. Proprietarul unui astfel de imobil e un fericit! El nu are treaba cu eficienta in acest domeniu, cu rentabilitatea, cu amortizarea investitiei etc. Conteaza ca din banii luati din chirie – eventual la negru! – isi acopera cheltuielile cu intretinerea. In rest, un astfel de bun imobil nu poate fi considerat decat o pierdere de timp si de bani. Face parte din categoria celor care nu conteaza pe piata imobiliara, mai ales in conditii de criza. Proprietarii sunt legati sentimental de epavele lor imobiliare, chiar daca sunt impotenti financiar.
5. Imobilele “sendvis”. Daca aveti un apartament intr-un bloc vechi, aveti in vedere ca… expira. Ca si oamenii, apartamentele imbatranesc! Degeaba au fost reabilitate blocurile, ca stim cu totii cum sunt construite majoritatea blocurilor comuniste. E ca si cum la batranete mai pui o haina calduroasa pe tine, dar tu ai reumatism avansat. Sau sa dai o masina pricopsita unui sofer trecut bine de prima tinerete, cu o boala incurabila. Cam asa e si cu bucuria reabilitararii termice.
6. Imobilele “conserva”. Arata bine! Ambalaj impecabil, concentratie maxima, termen de valabilitate prelungit. Le regasim in imobilele noi, mai ales in ansamblurile rezidentiale din cartiere sau de la periferia oraselor. Daca te uiti pe fereastra socializezi fara sa vrei. Stii exact cati ani are vecina din blocul de vizavi, cine a trecut pe la ea in ultima luna. Uneori, te simti mai aproape de ea decat de propria consoarta. Daca ai timp liber, poti sa cunosti linistit tabieturile vecinilor de bloc. Esti la o aruncatura de bat de ei. In definitiv, ce poate fi mai frumos decat o comunitate imobiliara bazata pe o apropiere fortata.
7. Imobilele “mortaciuni”. Se ia un dezvoltator in insolventa sau faliment. Se “fezandeaza” cu ceva relatii in conducerea bancii finantatoare si se incearca o combinatie noua. Banca pierde ceva, dar isi scoate parleala din alta parte. De la clientii buni platnici. In culise, partile negociaza. Dezvoltatorul a “spalat putina” si nu mai e de gasit. Firma de insolventa aleasa isi face treaba si incaseaza comisionul muncit. Imobilul intra in conservare un timp indelungat, pana cand pretul ajunge minim. Dupa ce trece criza isi va gasi un cumparator din categoria “hienelor” – un fond de investitii sau un alt dezvoltaror care a supravietuit din contracte cu statul roman. C-asa-i in imobiliarele grele. Vreti exemple? Cautati pe net “ansambluri rezidentiale in faliment”.
8. Imobilele “momeala”. Ati auzit de unitatea mostra? Da, se practica in domeniu imobiliar si nu numai. Dezvoltatorii arata un “exemplar” spre studiu potentialilor cumparatori. De cele mai multe ori au talentul de a demonstra ca pot sa faca ceea ce, de fapt, nu pot realiza. Pentru ca, in Romania imobiliara, intre promisiuni si realitatea de dupa este o diferenta uriasa. Ca in politica! Asa au aparut procesele. Si nu sunt putine. Dezvoltatorii promit ceva si livreaza altceva. Doar naivii nu stiu ca promisiunile sunt cea mai ieftina marfa. Asa ajung si cumparatorii de buna credinta sa se convinga ca dezvoltatorii imobiliari sunt o categorie sociala absolut aparte in tara noastra
9. Imobilele “de colectie”. Aici vorbim de pasionati si profesionisti in domeniu. Nu de rechini imobiliari. Ei, rechinii, mananca orice si nu au gusturi. Au doar zerouri in conturi si… dosare penale. Colectionarul are stil si gusturi. Are scoala, iar asta se vede de la distanta. Are bani si stie sa se bucure de ei. Demonstreaza acest lucru prin “piesele” de colectie imobiliara pe care le achizitioneaza in timp. Nu se grabeste, pentru ca o colectie de orice fel necesita rabdare. Ca in arta. Cum orice imobil are un destin, ele ajung de obicei la cei care le merita. De fapt, imobiliarele tin de civilizatie. In Romania, e un lucru rar. Colectionarii imobiliari sunt inca in formare. Mai dureaza.
10. Imobilele “reper”. Aici e simplu! Cine nu vrea sa fie in lumina imobiliarelor de succes? Cine nu vrea un teren in prime-location, pe care poti sa dezvolti orice? Conteaza amplasamentul. Numarul unor imobile de acest gen este mic. Scuze! Extrem de mic. Cladirile construite in locatiile de top sunt vanate permanent de toti oamenii cu bani. Si cum bani exista, pretul nu este mic. Conteaza cine e dispus sa plateasca mai mult pentru a cumpara ceva ce merita. Astfel de imobile nu tin cont de vremuri. Ele nu se vand decat departe de ochii lumii curioase. Tranzactiile se fac in circuit restrans.
Imobiliarele evolueaza. Permanent. Selectia se face in timp. Individual, fiecare proprietate incepe deja sa se incadreze intr-o anumita categorie. Si aceea va fi valoarea ei reala. Criza nu face decat sa o pozitioneze corect. Acolo unde ii e locul.
(textul original pe www.fraudaimobiliara.ro)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu