vineri, 23 ianuarie 2009

Evreu sau antisemit

Aflat intr-o escapada mai putin obisnuita preocuparilor mele cotidiene, am poposit in dimineata aceasta in casa eruditului profesor Ion Iliescu si a fantasticei sale colectii de arta, poate cea mai interesanta din Timisoara. Deasupra pianului mi-au cazut ochii asupra unui portret din perioada interbelica al lui Nicolae Iorga sub care se intindea maiestos intrebarea “evreu sau antisemit”.

Neinteresant sau desuet poate, dar mi-am amintit cateva ore mai tarziu de intrebarea retorica pe cand treceam pe langa sediul agentiei imobiliare “Hitch & Moscher” de pe Pavel Chinezu.

In sfarsit investitori evrei in real estate-ul Timisoarean sau altii care au venit sa se imbogateasca la noi. Ce as putea sa spun?

Nici una, nici alta. Oamenii astia care conduc agentia de care vorbesc nu au nici o treaba cu pamantul fagaduintei si cu poporul ales cum nu am eu cu marele popor chinez.

Si atunci ce ia facut pe oamenii astia, Ionescu, Georgescu sa isi creeze o companie cu o denumire ebraica si simboluri ciudate? Poate pentru ca odata evreii locali erau cunoscuti ca au, pe langa un innascut simt mercantil si o cinste proverbiala. Da, evreii erau cinstiti. Dar romanii? Poate ca asta e. “Romanii si-au pierdut omenia” imi spunea bunicul meu. Agentii nostrii imobiliari insala, mint, incearca sa pacaleasca clientul. Agentiile noastre imobiliare se intrec in a imagina noi variante de a stoarce banii cumparatorului sau vanzatorului.

Trist ca am ajuns a ne denumii companiile cu nume evreiesti sau nemtesti pentru a scapa de aceasta anatema. Trist ca nu mai vrem sa fim romani atunci cand facem afaceri imobiliare pentru ca nu suntem in stare sa facem afaceri imobiliare oneste.

Oare cand vom ajunge sa vedem firme ca “Stefanita si Georgescu“ pe malurile Mediteranei sau la Budapesta si clientii de aiurea vor ajunge sa aleaga compania dupa proverbiala cinste romaneasca? Oare cand? Eu ma simt batran pentru unele lucruri.

Sper din toata inima ca cei de la “Hitch & Moscher” sa nu incerce macar sa dea vreodata o teapa, nu de alta, dar cum o sa ne denumim companiile imobiliare? Poate cu denumiri Rrome!

(textul original pe www.fraudaimobiliara.ro)

Niciun comentariu: